עגלת קניות
עגלת הקניות שלך ריקה.

המגילה והמקדש

המגילה והמקדש
המגילה והמקדש

תקליטור חינוכי חדש הממחיש את הקשר בין מגילת אסתר לבית המקדש.
בתקליטור, הנושא את השם 'המגילה והמקדש' מובא הקשר הברור בין מגילת אסתר לבית המקדש במספר אפיזודות: 'וכלים מכלים שונים' - חישוב סך ה-70 שנה של אחשוורוש, 'הקדים שקליהם לשקליו' - מחצית השקל, היתר בנית בית המקדש ע"י דריווש ועוד.


משושן לירושלים

הסרט 'המגילה והמקדש' הוא הפקה מוצלחת שמספרת כל מה שלא ידעתם על הקשר בין אירועי הפורים לחורבן והבניין.
06/03/08, 14:00
אמציה האיתן

חברו יחד את פורים, החג הכי שמח, ואת בית-המקדש, החלום של כל יהודי באשר הוא, ותקבלו את הסרט החדש 'המגילה והמקדש'.

אנשי תלמוד תורה 'נחלה' בירושלים עוסקים כבר שנים רבות בהפקות הנוגעות לענייני המקדש וירושלים. עד כה היו אלה קלטות ותקליטורי שמע בלבד, בהם ממחישים את הבאת הביכורים, עבודת הכהן הגדול ועוד נושאים מחיי המקדש. את הפריצה הראשונה שלהם אל עולם הווידיאו הם יזמו בשיתוף מכון המקדש, והתוצאה פשוט מוצלחת.

בסרט מגיעים שני ילדים, מחופשים כמיטב המסורת, כדי לאחל פורים שמח לסבם האהוב. בשיחה שמתפתחת ביניהם, מרחיב הסבא על הקשר שבין חג הפורים לבית-המקדש, קשר שרבים מאיתנו מרימים גבה כששומעים עליו בפעם הראשונה. מהסצינה של המפגש בין הסבא לשני הילדים אנחנו עוברים אל הסצינות המשחזרות את סיפורי המגילה, את קורותיו של מרדכי ואת גלגולי כלי המקדש, מהחורבן אל הבנייה מחדש.

אישית, למדתי המון מהסרט בכל הקשור לתולדות עם ישראל בתקופה שבין שני בתי-המקדש. נראה שהנושא נחקר ונלמד על-ידי יוצרי הסרט בצורה מעמיקה ביותר. דרך השחקנים, מנסים היוצרים להעביר לנו ולילדינו את הדברים העיקריים, הבנויים מהפשט הידוע וגם מהמדרשים, שחלקם פחות מוכרים לציבור הרחב.

רובנו ודאי מודעים לכך שבמשתה הוציא אחשוורוש את כלי המקדש, ולכן גם קוראים את המילים "וכלים מכלים שונים" במגילה, במנגינת איכה. אך כמה מאיתנו יודעים על הקשר שבין החשבון שעשה כורש על תקופת הגלות, לבין החשבון שעשה אחריו אחשוורוש, ובדור שאחריו – המלך דרייוש? ידעתם שאחשוורוש נתן צו להפסיק את עבודת המקדש, שחודשה לאחר הצו המלכותי של כורש? עכשיו אתם יודעים.

בסך הכל מדובר בהפקה מושקעת, גם מבחינת השחקנים, וגם במה שקשור לתפאורה, אביזרים ואלמנטים אחרים, שנותנים את האווירה הנכונה. זה לא קל להעביר לצופה את התחושה שהוא נמצא בארמונו של אחשוורוש, או בשוק העיירה היהודית של פעם. בסדר, הזהב הוא לא ממש זהב אמיתי, והכתר של אחשוורוש לא משובץ ביהלומים, אבל השימוש בשחקנים מקצועיים והקפדה, בדרך כלל, על פרטים קטנים – עושים את העבודה.

מה לעשות שלא הכל מושלם בעולם. כך למשל בסצינה של שני הנכדים והסבא, הם יושבים משני צדדיו, ובאחד מצילומי התקריב ניתן להבחין בבירור כי הם יושבים זה ליד זה. מה הפתרון? פשוט לא להכניס את הקטע הזה, שיכול קצת לבלבל.
בסצינה של מרדכי היהודי, שנמצא בבית-הכנסת עם קבוצת ילדים חמודים, יש תאורה חזקה מאוד מכיוון הפתח החיצוני. גם אם נסכים לכך שהיא באה לדמות לנו את אור השמש שבחוץ, קצת קשה לקבל זאת בסצינה שאמורה להיות בלילה.

אבל למרות פרטים קטנים אלה, דווקא בסצינה הזו התרגשתי עד דמעות. זוהי חוויה כמעט מצמררת לשמוע את הילדים שרים עם מרדכי את "עוצו עצה ותופר", ולראות את המן הרשע מודה בעוצמה הרבה של מחצית השקל, אל מול כיכרות הכסף שלו. ואם תרצו – זוהי ההוכחה הברורה לכך שהסרט עובד.

ילדים קטנים אולי לא יבינו את כל המסרים והחשבונות, אך ייהנו מהסיפור. ילדים גדולים יותר, ואפילו מבוגרים, יוכלו לצפות בכיף וגם ללמוד המון דברים חדשים.

אינני מקבל אחוזים מהסרט ואף איני מכיר את המפיק, ובשל כך אני יכול להמליץ באובייקטיביות גמורה – לכו לקנות את הסרט, עוד לפני חג הפורים.

הועתק מערוץ שבע

מחיר מבצע: 55.00 ש"ח
הדפסשלח לחבר